понедељак, 24. децембар 2012.

SVESTENI KANONI O VAZNOSTI BESEDNISTVA








19. канон Пето – шестог Васељенског сабора
Предстојници Цркава треба сваки дан, а особито у дане Господње (= у недеље), да уче сав клир и народ речима благочешћа изабирајући из божанственог Писма мисли и судове Истине, и да не преступају већ установљене одлуке (`ορους) или предање (παραδοσις) Богоносних Отаца. Него, ако се и покрене (као нејасна) нека Светописамска реч, нека је не тумаче другачије, него како су је изложили у својим списима Светила и Учитељи Цркве (=Свети Оци), и нека у њима већма благоуспевају, него ли да састављају своје науке (=беседе), јер бива, кад су у томе неискусни, да се удаље од доличнога (смисла). Јер кад народи, науком напред речених Отаца, дођу до познања основних (истина) и врлина, и до онога што је некорисно и за одбацивање, онда (свој) живот преуређују на боље, и не бивају заробљени слабошћу незнања, него, пазећи на науку (у Цркви), располажу собом тако да не падају у зло, и спасење своје изграђују, страшећи се и претећих казни.

Изрази `οροι и παραδοσις = одлуке и предање значе догматске одредбе и богословска предања Отаца и Сабора: Символ вере Никеје и Цариграда, орос вере Халкидонског и др. Васељенских Сабора. Јер како је говорио о. Г. Флоровски, Отачке и Саборске догматске одлуке о вери нису „мртве формуле и безживотне дефиниције“, него безусловна правила спасоносне вере и живота, неподложна променама и преиначењима, јер је на Саборима Богооткривена Истина, срцем и разумом словесно исповеђена и исказана као Богонадахнута жива Реч Божија, реч Богочовечанска, како је говорио св. о. Јустин Поповић. Зато су Св. Оци и улагали толико свељудског труда, истинсог умног подвига, да и словесно, у богодоличним речима, како каже св. Василије, артикулишу Божанско усмено и писмено Откровење „предато нам у тајни“ (види канон 92. св. Василија), као што Црква пева Св. тројци Јерараха: „Добивши мусрост од Бога, као други Апостоли Христови, словесношћу знања састависте догмате, које су претходно простим речима, али са знањем и силом Духа Светога, поставили Рибари (=Апостоли). Јер је тако требало да наша проста вера добије састав (της συστασιν =конституисање, потпуно одређење, дефинисање) кроз вас, Свечасни Оци“ (Кондак Св. Три Јерарха, у грчком Минеју Сједален по 3. песми).
Канон наглашава важност Јеванђелске науке = проповеди у Цркви, и истовремено Светоотачког учења, као живог Предања у једној и непрекинутој Заједници Цркве, која је Екуменска не само географски, него и историјски, тј. не само једна иста и истоветна у простору, него и у времену. То значи Црква Једна, Света, Саборно – Католичанска и Апостолска. Зонара подсећа да је ап. Павле Тимотеју (I, 3, 2) и Титу (1, 9) писао да епископ треба да је способан: да народ учи правој вери, да теши здравом науком, и покара противнике. Аристид (и Валсамон) подсећа да по 58. канону Апостолском: епископ или презвитер за немарност у поучавању клира и народа, најпре бива одлучен од општења, а за даљи немар и свргнут.

Тумачење Никодима Светогорца:
Канон одређује да предстојатељи Цркава, пре свега епископи, а за њима и свештеници, сваки дан поучавају сав клир и народ, а особито недељом. Пошто су у те дане хришћани, оставивши послове своје, сабирају у црквама и слушају божанске речи, стога им и они који их тим данима поучавају већу чине корист. Али, да не поучавају својим речима и мислима, него речима Светог Писма, не излазећи из оквира саборима потврђених појмова и догмата вере икли предања богоносних Отаца. И ако понеки пут говоре о речима Писма, нека их не тумаче на други начин до онако како су их у списима својим тумачили учитељи Цркве. И да се више старају да поучавају речима божанских Отаца него да састављају своја слова, да не би, служећи се њиховим појмовима и не могавши понекад добро да их разумеју, отпали од онога што је прикладно и од Истине. Јер народи, учећи се из самих отачких учења шта је корисно за душу, а шта некорисно, измењују живот свој од злога ка врлинском и од таме незнања ослобађају се. слушајући пак и чувши о казнама и мукама паљкленим, које намењене су злима, из страха тога одвраћају се од злоћа и спасење своје изграђују. Али и 19. канон Лаодикијског сабора каже да поучавање бива прво на литургији, од стране епископа.




2. канон Семог Васељенског сабора
/Да треба (ново)рукополагани епископ да чврсто прихвата да чува Каноне, а ако не, да се не рукополаже/
Пошто певајући сједињујемо се с Богом: „У наредбама (δικαιωμασι = законима) Твојим поучавам се; нећу заборавити речи Твоје“ (Пс 118, 6), – спасоносно је за све хришћане да то чувају, а нарочито за оне који имају свештенички чин. Зато одређујемо: да сваки који ће бити постављен на епископски степен, треба свакако да зна Псалтир, да би се из њега упутио да и сав свој клир поучава. Нека, зато, од митрополита буде марљиво испитиван: да ли је готов да са удубљивањем, а не тек површно, чита Свете Каноне, и Свето Јеванђеље, и књигу Божанствени Апостол, и сво Божанско Писмо, и по Божанским заповестима понаша се и учи свој народ. Јер „суштина наше Јерархије јесу богопредане речи“, то јест право познање Божанствених Писама, као што је Велики Дионисије рекао (Ареопагит, О Црквеној Јерархији, 1, 4). Ако се, пак, (дотични) колеба и није с љубављу готов да тако чини и учи, нека се не рукополаже. Јер је пророчки рекао Бог: „Ти си одбацио познање, и Ја ћу тебе одбацити да Ми не свештенослужиш“ (Ос 4, 6).

У Новелама 6, 1, 8 (из 535. год) и 123, 2 (из 546. год) цар Јустинијан је писао: да епископ пре хиротоније чита Свете Каноне (види и еп. Никодим Милаш, Црквено право). – Валсамон сматра да је овај канон донет као последица великог незнања, и народа и епископа, у време Иконоборства, када су за епископе олако постављани и неуки људи. Канон 2. уствари примењује одлуку из 1. канона прво на епископа, и из њега се види зашто је у епископско Исповедање вере унето и обећање – заветовање да ће држати и чувати све одредбе Св. Отаца и Сабора, догматске и канонске, јер Канонски поредак Цркве није мање важан од догматског, за њено истинско битисање и спасоносно делање.
Схолија (10. век) каже: „Не треба се чудити што се зражи знање Псалтира и др.свештених наука, јер се у време ИСавријског злочашћа и Иконоборачке јереси једва назирао понеки међу архијерејима да је знао Давидове Псалме“ (код Бенешевића).
Овај канон најбољи је одговор разним протестантима, сектама, и др. незналицама, који говоре да Православна Црква, тобож, не држи како и колико треба Свето Писмо. Али, треба знати да све Божије речи, наредбе, заповести, сведочанства итд. мање – више су у Св. Писму и код Отаца, па дакле и у Црквеним богословско – литургијским и канонско – моралним текстовима Цркве, поистовећене. А те речи су, не смао књижевни текстови, него су исте оне творачке речиλογοι – логоси – Божији, којим је Бог створио, и твори, и обнавља свет и нас људе, и који су усађени у природу створенога као божанска начела (=принципи) и назначења. Они су изражени кроз речи, Литургију, Догмате, Каноне Цркве. – Св. Ареопагит под Богопреданима речима подразумева пре свега Јеванђеље, а шире и све Свето Писмо, али су код њега λογοι, логоси, као и код св. Максима и др. Отаца, повезани са тајном Ипостасног Логоса Божијег Христа, и зато су христолошки и христоцентрични – то су речи Живота Вечнога (Јн 6, 68).

Тумачење Никодима Светогорца:
И сви пак лаици хришћани треба да проучавају праведне законе Божије и да не заборављају речи Његове, као што и појући сваки дан заједноса пророком обећавају, а нарочито и понајвише свештенослужитељи. Тога ради овај канон одређује да онај ко ће постати епископ треба да зна све речи Псалтира како би њима поучавао и народ свој, те да би се и он учио. Такође га митрополит треба са сигурношћу испитати да ли је рад да у дубину и са поимањем појмова, а не површно и само по речи, чита свете каноне које смо навише набројали, Свето Јеванђеље, Дела Апостолска и цело Свето Писмо, и не само да их чита, него и да се онако како налажу и опходи и да на основу њих поучава стадо своје. Јер, као што говори Дионисије Ареопагит, суштина и састав црквене јерархије јесу богомпредане речи, то јесте истинско поимање и тачно знање божанских Писама. Ако се пак двоуми и није вољан да сам тако чини и друге томе учи, нека не бива епископ, јер Бог кроз пророка Осију каже: „Ако ти знање закона мојих изагнаш из речи својих и ја ћу изагнати те из чина свештенства мога“ (Ос 4, 6).

Нема коментара:

Постави коментар